Né d’une famille musicienne originaire de Naumburg, C.S. Binder fit toute sa carrière à Dresde. Membre de la maîtrise de la cour, sa formation musicale fut certainement assurée par Pantaleon Hebenstreit (1668-1750)… / Christlieb Sigmund Binder, who belonged to a musical family from Naumburg, spent the whole of his career in Dresden. As a Dresden choirboy he probably received musical instruction from Pantaleon Hebenstreit (1668-1750).

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P. Hebenstreit était un musicien très célèbre au XVIIIe siècle. Il avait inventé un psaltérion géant de 3 m de long et constitué de 185 cordes doubles de métal et de boyau qui se jouait avec des baguettes dont un lointain parent pourrait être le cymbalum hongrois. Ayant acquis une formidable virtuosité sur cet instrument il fit des tournées dans toute l’Europe déclenchant l’admiration de tous. En 1705 il visita Paris et joua devant Louis XIV qui, très impressionné, ordonna que l’instrument prenne le nom de son inventeur : le pantaleon. En 1714 il devint musicien de la chambre et pantaleoniste de la cour de Dresde. Il reçut un salaire extrêmement important pour un musicien ainsi qu’une gratification supplémentaire pour l’entretien de l’instrument. Hebenstreit et son instrument eurent une influence décisive sur les premiers développements d’un instrument promis à un bel avenir : le pianoforte.

The latter was a very famous musician in the eighteenth century. He was the inventor of a sort of large dulcimer similar to the Romanian cimbalom, measuring 3 metres in length and with 185 double strings of metal and gut that were played with small hammers. Having acquired extraordinary virtuosity on this instrument, he travelled all over Europe, where his playing was greatly admired. In 1705 he visited Paris and played before Louis XIV, who was most impressed and ordered the instrument to be named the pantaleon after its inventor. In 1714 he became a chamber musician and pantaleonist at the Dresden court. He received an extremely high salary for a musician, plus an allowance for the instrument’s upkeep. Hebenstreit and his pantaleon played a decisive part in the early development of the fortepiano.

 

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