Maurice Ravel était encore auditeur à la classe de composition de Gabriel Fauré au Conservatoire de Paris, lorsque, en décembre 1902, il entama la composition d’un quatuor à cordes, ce genre difficile entre tous qu’Émile Vuillermoz comparait à un « instrument unique à seize cordes que semble émouvoir un seul archet »… / Maurice Ravel was still an ‘auditeur’(1) in Gabriel Fauré’s composition class at the Paris Conservatoire when, in December 1902, he began work on a string quartet – a very difficult genre, which Émile Vuillermoz described as ‘a single instrument with sixteen strings apparently played by a single bow’.

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Le long séjour de Ravel dans l’illustre établissement, où il végéta de 1889 à 1905, se solda par de médiocres résultats et des échecs successifs au concours du Prix de Rome, malgré un second Grand Prix remporté en 1901. Son exclusion définitive du fameux concours créé en 1803 par Napoléon, causa en 1905 un scandale mémorable, attisé notamment par les violents articles de Jean Marnold dans Le Mercure musical.

During Ravel’s long stay in that illustrious establishment, where he vegetated from 1889 to 1905, his results were rather poor and his attempts to obtain the Prix de Rome unsuccessful, despite a second prize in 1901. In 1905 his admission to the famous competition (which had been created by Napoleon in 1803) was refused and controversy rapidly ensued, fuelled by Jean Marnold’s violent articles in Le Mercure musical.

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