Curieux désintérêt des musiciens français du 19e siècle pour le violon, alors même que les luthiers de Mirecourt leur proposent des instruments aujourd’hui tellement appréciés ! Mais non : un Français du 19e siècle ne songe qu’au piano, qu’à l’orchestre et surtout au théâtre…/ It is curious that 19th-century French musicians should have shown such a lack of interest in the violin, when the instrument makers of Mirecourt were offering them instruments, that are so highly-prized today! But no: the 19th-century French musician had dreams only of the piano, the orchestra and, above all, the theatre…

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Seuls les petits maîtres maintiennent une tradition avant que se fasse sentir, lente mais durable, l’influence archaïsante de l’école Niedermeyer. Ainsi Fauré et Saint-Saëns infléchissent-ils la tendance, relayés ensuite par César Franck et ses émules. Le début du 20e siècle est-il moins indécis ? Debussy et Ravel ont, de nos jours, tellement éclipsé les maîtres d’hier qu’à vrai dire nos curiosités tendent à nous porter ailleurs : ainsi l’énorme Sonate d’Albéric Magnard a-t-elle toutes chances de balayer devant elle, désormais, trop de productions de demi-caractère auxquelles on réduit si volontiers l’art français. […]

Only the minor musicians kept the tradition going, until the archaistic influence of the Ecole Niedermeyer slowly but surely began to make itself felt. Thus, Fauré and Saint-Saëns reorientated the trend, and César Franck and his emulators took over from them. Was the beginning of the 20th-century any less indecisive? Nowadays, Debussy and Ravel have eclipsed other musicians of their time (from Saint-Saëns to Vincent d’Indy and even Fauré) to such an extent that, in actual fact, our curiosity tends to take us elsewhere: hence, Albéric Magnard’s tremendous violin sonata now has every chance of sweeping along before it the excessive number of ‘demi-caractère’ productions, to which French art is so readily reduced. […]

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